Alpro blijft haar verpakkingen vervangen door duurzamere alternatieven om de ecologische voetafdruk te verkleinen

Alpro, marktleider in plantaardige producten, zet haar inspanningen verder om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Dit doet Alpro onder meer door nieuwe verpakkingen te vervangen door duurzamere alternatieven. Het merk is zich bewust van de impact op het milieu en lanceert nieuwe initiatieven als onderdeel van het plan "Danone Impact Journey", dat concrete doelen stelt voor zijn merken om het verpakkingsmateriaal tussen nu en 2030* te verbeteren.

Vervanging van krimpfolie door 70% gerecycleerd LDPE (rLDPE) voor dranken van 250 ml en 1 liter

Alpro vervangt de plastic krimpfolie die gebruikt wordt rond de verpakkingen van 250 ml tot 1 liter door 70% gerecycleerd polyethyleen met lage dichtheid (rLDPE). Dankzij deze verandering halveert de CO2-uitstoot van de plastic folie en wordt bovendien ook het gewicht van het product met 35% verminderd.

Vervanging van krimpfolie rond de Alpro Barista Oat & Soja-verpakkingen van 500 ml door een compacte kartonnen verpakking

Als extra maatregel wordt de krimpfolie rond de 500 ml-verpakkingen vervangen door een compacte kartonnen verpakking. Hierdoor wordt de CO2-uitstoot tot drie keer kleiner. Naast de duurzaamheidsvoordelen brengt deze verandering een aantal belangrijke logistieke voordelen met zich mee. Het bevordert de harmonisatie in de schappen en biedt een uniforme en aantrekkelijke presentatie van de producten. Het ontwerp is bovendien zo aangepast dat het naadloos aansluit bij geautomatiseerde magazijnen, wat de logistieke processen vereenvoudigt. Belangrijk is ook dat deze verpakking de bovenkant van het product beter beschermt, waardoor het beter bestand is tegen beschadiging. De kosten blijven vergelijkbaar, waardoor de overgang naar een duurzamere verpakking economisch haalbaar blijft.

Nieuw assortiment met zwarte en recycleerbare verpakking

Momenteel is het moeilijk om zwartgekleurde verpakkingen te recycleren omdat ze moeilijk te onderscheiden zijn in sorteercentra. In 2023 lanceerde Alpro een nieuw assortiment eiwitrijke dranken en desserts in donkergrijze kleur om te voldoen aan de regels van de markt voor "black proteins" en om gemakkelijk herkenbaar te zijn voor consumenten in dit segment. Hoewel het verschil tussen zwart en donkergrijs moeilijk te zien is, hebbende eiwitrijke producten van Alpro het grote voordeel dat ze recyclebaar zijn.

*100% herbruikbare, recyclebare of composteerbare verpakkingen tegen 2030

Jasmien De Gussem

Internal & External Communication Manager, Alpro

Persberichten in je mailbox

Over Alpro

Alpro, deel van Danone, is de Europese pionier in plantaardige voeding sinds meer dan 40 jaar en creëert een breed aanbod van heerlijke plantaardige drinks, alternatieven voor yoghurt en room, desserts en margarines op basis van GMO-vrije soja amandelen, hazelnoten, cashew, rijst, haver of kokosnoot. Alpro’s producten zijn bekend onder de merken Alpro en Provamel. Sinds 2018 is Alpro B Corp-gecertificeerd vanwege haar inspanningen om sociale en milieudoelstellingen te combineren met economische groei. Op basis van een hogere score bij de vernieuwing van het certificaat in 2021 behoort Alpro bij de top 5% van B Corps wereldwijd wat betreft duurzaamheid. Dat maakt van Alpro een ‘Best for the World’ B Corp-gecertificeerd bedrijf in de categorie ‘Environment’. Alpro wil tegen 2025 bijdragen aan een meetbare shift naar meer plantaardige eetgewoonten.

Kortrijksesteenweg 1093 9051 Gent

www.alpro.com