Alpro en Beauvent pionieren in flexibel gebruik van hernieuwbare energie

Eerste industriële toepassing van Power2Heat in Vlaanderen

29 september 2023 – Alpro en Beauvent huldigen vandaag het Power2Heat-project in op de productiesite van Alpro in Wevelgem. De burgercoöperatie Beauvent investeerde de afgelopen 2 jaar 9,5 miljoen euro in dit project dat Alpro toelaat om hernieuwbare energie flexibeler in te zetten. De elektrificatie van proceswarmte zorgt voor een stabiliserend effect op het netevenwicht, wat de verdere uitrol van hernieuwbare energieproductie in het elektriciteitssysteem faciliteert.  Daardoor bespaart Alpro 11 200 ton CO2 per jaar in vergelijking met elektriciteit opgewekt door gas, dat is maar liefst 25% van de totale uitstoot van de fabriek. Met Power2Heat toont Alpro opnieuw ambitie om de groei binnen haar duurzaamheidsstrategie waar te maken.

Alpro - pionier op vlak van duurzaamheid én slim gebruik van hernieuwbare energie

Dankzij haar plantaardige alternatieven is Alpro sinds jaar en dag een pionier op vlak van duurzaamheid. Met een “hot water smart grid”, een intern warmtenet op verschillende temperatuurniveaus waarbij restwarmte hergebruikt wordt, recupereert Alpro circa 40% van de totale warmtevraag, dit komt overeen met 36.600 MWh of het verbruik van circa 3000 gezinnen. De productiesite van Alpro is zo ook een mondiaal toonbeeld van energie-efficiëntie. Het nieuwe Power2Heat-project is het bewijs dat Alpro blijft innoveren binnen haar duurzaamheidsstrategie en nu ook zal bijdragen tot een optimale energie-efficiëntie. Dit kadert in de globale Danone Impact Journey engagementen van moederbedrijf Danone om de energie efficiëntie wereldwijd met 30% te verbeteren tegen 2025.

Beauvent - burgers ondersteunen bedrijven in de energietransitie

Het Power2Heat-project werd mee ontwikkeld en gefinancierd door burgercoöperatie Beauvent. Via een kapitaalsoproep van Beauvent investeerden coöperanten, waaronder medewerkers van Alpro, voor zo’n 3,6 miljoen euro mee in het project. ​

Vlaams Minister van Innovatie Jo Brouns: “Wat Alpro en Beauvent hier realiseren is een schitterend voorbeeld van innovatie in onze Vlaamse industrie. Ze realiseren een besparing op de energiefactuur en op de CO2-uitstoot en tegelijk profiteren meerdere partijen ervan, inclusief medewerkers die mee konden investeren. Het is dit soort projecten waarop ik reken als inspiratiebron en trendsetters voor de vergroening van onze Vlaamse industrie.”

Alpro en Beauvent samen voor een energie-efficiënte site in Wevelgem

In 2021 zette Alpro een samenwerking op met de burgercoöperatie Beauvent voor de realisatie van een zonne-installatie van 435 kWp op de site van Alpro in Wevelgem. Niet veel later startte het grote en ambitieuze Power2Heat-project met als resultaat een uitbreiding van de eigen productie van elektriciteit en proceswarmte. ​

Het Power2Heat-project bestaat uit een energiecentrale met een gasmotor van 3,4 MW elektrisch vermogen die zowel elektriciteit, stoom en warm water produceert. Deze draait gedeeltelijk op lokaal biogas geproduceerd in de waterzuivering op de productiesite. Naast de gasmotor zijn er ook elektrische stoomketels die ​ stoom genereren als er veel wind en zon is. ​

Eugene Kusse, fabrieksdirecteur van Alpro Wevelgem, verduidelijkt: “Dankzij het Power2Heat-project hebben we de afgelopen twee jaar enorme stappen gezet wat betreft energie-efficiëntie op onze site in Wevelgem. In samenwerking met Beauvent werd een warmtekrachtkoppeling gebouwd, ondertussen de derde op onze site. De gasmotor gebruikt aard- en biogas uit de waterzuivering om elektriciteit, stoom (zowel op hoge als lage druk) en warm water te produceren. Die energiestromen worden ingepast in onze hot water smart grid. Door tegelijk warmte en elektriciteit te produceren, spaar je behoorlijk wat brandstof uit. Die brandstof wordt in dit project voor zo’n 10% uit afvalwater gewonnen.”

Maar dat is niet het enige, want Power2Heat gaat nog een stap verder. ​

“Power2Heat is innovatief door het flexibele gebruik van elektrische stoomketels: wanneer er een grote hoeveelheid hernieuwbare energie ter beschikking is, springen ze in om stoom te produceren uit wind of zon. Op die manier ondersteunt Alpro het elektriciteitsnet, spaart de extra brandstof en reduceert het ook de bijgaande CO2-uitstoot. Elektrische stoomketels zijn geen nieuw fenomeen, onze leverancier werkt er al jaren mee. Alleen is dit de eerste toepassing van deze vorm van sectorkoppeling in Vlaanderen,” aldus Frédéric Haghebaert, Algemeen Directeur van Beauvent.
Warmtenet op productiesute Alpro

Over Beauvent

Beauvent is een burgercoöperatie die sinds 2000 18 miljoen euro inzamelde bij 8500 burgers. De middelen worden geïnvesteerd in lokale projecten rond hernieuwbare energie en energie-efficiëntie. Beauvent trekt actief aan de kar van de energietransitie en realiseerde de voorbije jaren meer dan 200 zonne-installaties, 5 windturbines, 4 WKK-centrales en 1 warmtenet in Oostende.

Amélie Van Roey

Associate Consultant, Whyte Corporate Affairs

Persberichten in je mailbox

Over Alpro

Alpro, deel van Danone, is de Europese pionier in plantaardige voeding sinds meer dan 40 jaar en creëert een breed aanbod van heerlijke plantaardige drinks, alternatieven voor yoghurt en room, desserts en margarines op basis van GMO-vrije soja amandelen, hazelnoten, cashew, rijst, haver of kokosnoot. Alpro’s producten zijn bekend onder de merken Alpro en Provamel. Sinds 2018 is Alpro B Corp-gecertificeerd vanwege haar inspanningen om sociale en milieudoelstellingen te combineren met economische groei. Op basis van een hogere score bij de vernieuwing van het certificaat in 2021 behoort Alpro bij de top 5% van B Corps wereldwijd wat betreft duurzaamheid. Dat maakt van Alpro een ‘Best for the World’ B Corp-gecertificeerd bedrijf in de categorie ‘Environment’. Alpro wil tegen 2025 bijdragen aan een meetbare shift naar meer plantaardige eetgewoonten.

Kortrijksesteenweg 1093 9051 Gent

www.alpro.com